FAQ


Beställning och leverans

 

Är du redan en kund hos oss: Skapa ditt konto genom att kontakta oss via din kundtjänstkontakt, som kommer att hjälpa dig med att skapa ett konto. När ditt konto är aktiverat har du tillgång till dina produkter, standardprodukter, enkel ombeställning och mer.
 
Ny kund: Du behöver inte ett konto för att göra beställningar. Du kan checka ut som gäst. Din e-postadress kommer att registreras i kassan och du får information när ditt gästkonto har godkänts under kontorstid. Du kan också begära ett företagskonto i förväg genom att klicka på knappen ”Begär at skapa ett företagskonto” på inloggningssidan .

Obs - förvänta dig upp till en arbetsdag för att få detta skapat


Se till
att du är inloggad. Dina skräddarsydda produkter listas under ”Mina produkter”. 

 

Du kan också söka efter artikelnummer eller namn. 

 

Navigera i kategorier för att hitta lösningar. Vårt breda sortiment kräver ofta en expert för att bestämma den bästa produkten för ditt varumärke, produktskydd och hållbarhetsbehov - kontakta din Account Manager för support. Om du är gästkund kan du kontakta oss via det telefonnummer som finns i sidfoten på webbshopen eller på vår kontaktsida på webbshopen. 


Se till att du är inloggad. Dubbelkolla att du har angett numret korrekt. Det kan ha ändrats, så vi  rekommenderar att du söker efter produktnamn. Kontakta din kundtjänstexpert för hjälp om du fortfarande inte kan hitta produkten. 


Du får en ordererkännande via e-post direkt efter utcheckningen. Ordererkännande kommer endast att tillhandahållas under kontorstid på vanliga arbetsdagar. Efter vi har tittat på din beställning kommer du att få en orderbekräftelse med mer information om bl.a. leveranstid.Den skickas till den e-postadress som angavs vid utcheckningen (den du använder för att logga in i webbshoppen). Om du inte får någon ordererkännande inom några arbetsdagar, vänligen kontakta din kundtjänstkontakt. 


Din beställning behandlas strax efter att du fått orderbekräftelsen. Därför kan du inte ändra det från ”Mitt konto”.

Om du behöver ändra eller avbryta, kontakta din kundtjänstexpert så snart som möjligt. 


För standardprodukter i lager som beställts före klockan 12 på en arbetsdag skickar vi normalt samma dag — eller senast under följande arbetsdag. 


För specialbeställda/skräddarsydda eller icke-lagerförda produkter: Produktionstider påverkar leveransdatum. Orderbekräftelsen visar det beräknade leveransdatumet. 
Leverans från vårt lager är vanligtvis nästa arbetsdag. Beställningar som görs under helger/helgdagar skickas nästa arbetsdag. 
Observera att leveranstiderna är beroende av transport/transittider. 

Läs våra villkor här

Du måste kontakta din kundtjänstkontakt via telefon eller e-post så att vi kan hjälpa dig vidare. 

För synliga fraktskador MÅSTE den anmälas direkt till föraren vid mottagandet, annars omfattas inte varorna av transitförsäkring. 
För dolda skador, rapportera det till oss via kundtjänst med följande information: 

  • Kundnummer/Namn: 

  • Beställningsdatum: 

  • Artikelnummer: 

  • Beskriv orsaken i detalj: 

  • Inkludera alla foton/videor: 

  • Batchnummer produkten 

Under utcheckningen ser du fraktavgifterna som gäller för din specifika beställning. Det kan vara värt att kontrollera om du ska lägga till ytterligare produkter som du normalt skulle lägga till i din nästa beställning för att undvika någon/extra fraktavgifter. 

Mitt konto


Logga in i webbshopen och klicka på ”Mitt konto” / ”Uppdatera lösenord” för att uppdatera ditt lösenord. 

 


Som företagsadministratör har du följande möjligheter: 

 

Mitt konto - visar dina kontoinformation

·         Namn och E-postadress
·         Förvald fakturerings- och leveransadress (enligt vår masterdata som delas av ditt företag)
·         Dina senaste beställningar

 Mina beställningar

·         Alla beställningar skapad av alla användare  (Du ser alla beställningar gjorda i webbshoppen som inloggad kund - beställningar som görs via e-post eller telefon visas inte här)

Mina inköbslistor 

·         Du kan bygga olika listor för beställningar för att enkelt göra framtida beställningar, t.ex. du kan skapa en lista specifikt för säsonger som Black Friday-vecka, påsk etc. Du kan även bygga nya listor eller ändra aktuella listor. Inköpslistan är personlig och kan inte ses av någon annan än dig själv.

Adressbok 

·         Förvald fakturerings- och leveransadress (enligt vår masterdata som delas av ditt företag)
·         Ytterligare adressfält

 Uppdatera ditt lösenord 

·         Här kan du ändra ditt lösenord

Företagsprofil

·         Kontoinformation för ditt företag
·         Juridisk adress (enligt vår masterdata som delas av ditt företag)
·         Namn och E-postadress på företagsadministratör
·         Betalningsinformation
·         Leveransinformation (tilgängeliga fraktmetoder)

Företagsstruktur

·         En organisationsstruktur över användare med givna användarroller i ditt företag

Företagsanvändare

En lista över alla användare inom ditt företag. Du kan:

·         Visa inaktiva användare
·         Visa alle användare
·         Redigera eller radera en användare
·         Lägga till en ny användare

Logga ut 

Som företagsanvändare har du ovanstående möjligheter, du kan bara inte redigera eller skapa nya användare och du kan bara se dina egna beställningar. 

 


Företagsadministratörer kan lägga till nya användare. Om du inte är administratör, vänligen kontakta administratören inom ditt företag för att utföra följande steg i webbshopen. För att hitta din företagsadministratör, klicka på ditt konto och kolla under ”Företagsanvändare” för rollen ”Företagsadministratör”  

 

Som företagsadministratör har du möjlighet att lägga till nya användare enligt nedanstående skärmdump. 

När du är inloggad som Admin klickar du på din profil, Välj ”Mitt konto”. Under ”Företagsanvändare” kan du lägga till nya användare i ditt företag. Nyligen tillagda användare kommer automatiskt att få inloggningsuppgifter via den angivna e-postadressen. 


Under ”Mitt konto" / "Mina beställningar” ser du bara beställningar som görs via webbshopen som inloggad kund. Om du är administratör ser du alla användares beställningar, om du är användare ser du bara dina egna beställningar.

Beställningar som görs på andra sätt visas inte där. 


Kontakta din företagsadministratör eller din kundtjänst, ange ditt företagsnamn och ditt namn 


Det är möjligt att ändra namn, jobbtitel och telefonnummer. Något annat vänligen kontakta kundservice. Om du har fått ett nytt e-postmeddelande måste du ha skapat en ny användare. 


Vid utcheckningen kan du välja mellan dina leveransadresser registrerade hos DS Smith.

Du kan också lägga till en ny leveransadress vid utcheckningen.


Kontakta din kundtjänstkontakt för att ta bort eller ändra adressen i våra affärssystem — detta inkluderar även en automatisk uppdatering i webbshopen. När ändringen är gjord ska den vara synlig under ditt konto. 


Om du glömmer ditt lösenord, klicka på länken ”Glömt lösenord” vid inloggning

 

Betalning 


Betalningsmetoderna som finns tillgängliga i webbshopen beror på din kundstatus och betalningshistorik. Vi erbjuder betalning med kreditkort och/eller faktura i vår webbshop.

För gästkunder är endast kreditkortsbetalningar tillgängliga. Läs mer här.


Administrationsavgift:
mindre beställningar debiteras en administrationsavgift för att täcka hanteringskostnader i vårt lager. Du kommer att se under utcheckningen om denna avgift gäller din beställningsstorlek. 

Fraktkostnader: Fraktkostnader läggs till när tröskelvärdena för fraktavgiftsleverans inte uppfylls - antingen av din nuvarande beställning eller med din totala beställning per år. För våra kunder är inställningen av denna avgift i linje med ditt kontrakt och du kommer att se om denna avgift gäller eller inte under utcheckningen. 

EPR-avgift: Beroende på produkterna i varukorgen debiteras en miljöavgift (avgift för utökat producentansvar) som DS Smith återbetalar till ansvarig organisation. Om du är direkt kopplad till organisationen och deras system för att betala din avgift direkt och inte via DS Smith, se till att DS Smith informeras via din kontaktperson på DS Smith. Om DS Smith redan känner till din direktbetalning till organisationen debiteras ingen avgift. Tänk på att avgiften är beroende av den exakta vikten som levereras i de olika produktklasserna och att den slutliga fakturan därför kan skilja sig från orderbekräftelsen. DS Smith förbehåller sig rätten att leverera +/ -10% av de beställda produkterna.  

Produkter & Tjänster


För att hitta alla dina skräddarsydda produkter och offentliga produkter, se till att du är inloggad. 

·         Använd sökfältet för att leta upp en produkt efter namn eller artikelnummer. Du kan använda denna sökning för dina egna produkter eller för att hitta ytterligare förpackningsmaterial som du inte har köpt tidigare. 

·         Du kan söka i ”Mina produkter” för att lägga till dina skräddarsydda produkter i din varukorg. 

·         Använd kategorierna för att hitta produkter som är specifika för ditt segment (t.ex. flyttning) eller specifikt för e-handel. Använd filtren för att begränsa din sökning, t.ex. när du vill hitta produkter som produceras i specifika länder 


Avgiften för utökat producentansvar (EPR) i Sverige är en miljöpolicy som kräver att producenter och importörer av vissa produkter tar ansvar för insamling och återvinning av dessa produkter i slutet av deras livslängd. 

·         Producentörer/importörer måste betala en avgift till en utsedd producentansvarsorganisation som hanterar insamling och återvinning av produkterna.
·         Avgiften är avsedd att internalisera avfallshanteringskostnaderna inom produktpriset, stimulera ekodesign och främja en cirkulär ekonomi. Det flyttar det ekonomiska och operativa ansvaret för uttjänt produkthantering från kommunerna till producenterna.
·         Avgifterna differentieras baserat på faktorer som materialtyp, återvinningsbarhet och avfallshanteringskostnader för att ge ekonomiska incitament.  


Som kund kan du bygga egna rekvisitionslistor för enkel beställning. Inköpslistan är personlig och kan inte ses av någon annan än dig själv.

Du kan bygga listan baserat på de produkter som för närvarande finns i din kundvagn: 

 

Eller så kan du bygga den från tidigare beställningar:

 


Vårt breda produktsortiment kräver ofta en expertrådgivning för att välja den bästa lösningen för ditt varumärke, produktskydd och hållbarhet. Kontakta din nuvarande Account Manager för personlig hjälp. Om du inte är kund, ring numret du hittar i sidfoten på vår webbshop, eller kontakta oss här